Jan Aukes Jongsma (1860 – 1943)

Jan_Aukes_Jongsma_latere_leeftijdGeboren op 5 september 1860 te De Valom (doopsgezind), koopman, cichoreifabrikant en fouragehandelaar. Zoon van Auke Jans Jongsma (koopman, graanhandelaar en cichoreidroger) en Trijntje Andries Sikkema. Hij trouwde op 8 mei 1884 te Murmerwoude met Grietje Jans Annema. Zij kregen twee dochters, Jelske en Trijntje. Trijntje trouwde op 7 april 1910 met Johannes Berends Bos.
Jan Auke erfde in het jaar 1895 de in 1875 door zijn vader gestichte cichoreidrogerij. Hij maakte deel uit van verschillende corporaties, zoals de Coöperatieve Boerenleenbank te Murmerwoude. Was plaatsvervangend bestuurslid van de Onderlinge Verzekering tegen Brandschade in Dantumadeel en sedert de oprichting volmacht van het waterschap Buitenveld en commissaris van Kingma’s bank te Leeuwarden. Ook de begrafenisvereniging, de ijsclub enz. hebben een ijverige werker aan hem  gehad. Dat hij zich vele vrienden heeft verworven, behoeft geen betoog, terwijl steeds de grootste eenvoud door hem betracht werd.

Jan Aukes Jongsma overleed op 10 augustus 1943 te Veenwouden en ligt begraven bij de hervormde Benedictus kerk, aan de Doniaweg te Damwoude.

begra_004