Jan Auke Bos

Jan Auke Bos (1916-1983)

Jan_Auke_BosGeboren op 12 april 1916 te De Valom, zoon van Johannes Berends Bos en Trijntje Jans Jongsma. Getrouwd op 13 december 1945 met Pietje Lei. Samen kregen zij 6 kinderen, waarvan de op een na laatste een zoon, Johannes.

Jan Auke was zijn hele werkbare leven boer op “Sinnehûs” (Haadwei 5 te De Valom). Hij heeft in augustus 1936, als 20 jarige knaap, de eerste steen gelegd.

Net als zijn vader en grootvader zat hij in het bestuur van de begrafenisvereniging. Daarnaast zat hij ook in de commissie die ieder jaar voor de bejaarden een dagtocht organiseerde. Bij de 25ste maal werd hij samen met de ander commissieleden, mevrouw Minke de Bruin-Wijbenga, en de heren Pieter Bakker en Tabe van der Zwaag, gehuldigd. De heren kregen een romer met zilveren poot met inscriptie, mevrouw De Bruin-Wijbenga kreeg een vaas met zilveren poot. De inscriptie luidde: “Bejaardencommissie 1950-1975”. Ook dit jaar werd het gehele gezelschap binnen gehaald onder begeleiding van het muziekkorps “Ere zij God”. Daarna werden de jubilarissen nog per rijtuig thuis gebracht.

Jan Auke Bos overleed op 9 december 1983 te De Valom en ligt begraven op de algemene begraafplaats te Damwoude.

begra_002