Hendrik de Bruin

Café de BruinHendrik de Bruin was een markante inwoner van De Falom die 97 jaar oud zou worden. De familie De Bruin was in 1925 eigenaar van de herberg geworden, Hendrik was meer veehouder en fouragehandelaar. Met hondenkar en fiets werd in de 30er jaren het bestelde bij de moalhannel bij de klanten bezorgd. Hendrik zijn vrouw Hiek Zwaagstra runde de herberg maar kwam in 1930 al op 48 jarige leeftijd te overlijden. Dochter Sibbeltje nam de zaken toen over. In de oorlogsjaren is De Bruin met zijn fouragehandel gestopt. Handel was alleen nog mogelijk met bonkaarten en dat was Hendrik een doorn in het oog. Voordat Hendrik de Bruin herbergier werd, woonde het gezin langs de Valomstervaart bij het ‘heechhout’. De veehouderij leverde op beide plaatsen beslommeringen op. Zijn gehuurde percelen lagen veelal in de ‘ûnlannen’. Wanneer de landerijen na veel aandacht en werk in behoorlijke staat waren gebracht, kwam het nogal eens voor dat de kans om opnieuw te huren, werd ontnomen.

De begrafenis vereniging van De Falom werd op 12 mei 1913 opgericht in dit café. Voorzitter was Hendrik J. van der Laan.

Gedurende 25 jaar was Hendrik de Bruin de bode van de begrafenis vereniging in De Valom, nu samengevoegd met die van Broeksterwoude. Elf en een half jaar verbleef De Bruin in het verpleegtehuis De Sionsberg. Tot 1975 kwam De Bruin elke zondag trouw naar ‘zijn’ De Valom. Hij zou op 20 januari 1976 overlijden.